header_subpage

Tips om skøyter

BKK ønsker at barn skal ha gode skøyter når de begynner på skøyteskolen – det er viktig at skøyteskoen sitter godt på foten og gir støtte. Skøytebladet må være slipt.
Skøytenes kvalitet betyr mye for barns trivsel og fremgang. BKK gir råd om kjøp av spesialskøyter. Det er også mulig å leie skøyter i klubben.

Hvordan skal gode skøyter være?
Trenerne lærer først barn å stå riktig på skøytene. Det er viktig å ikke stå skjevt på skøyten, fordi det kan være skadelig for føtter og ankler. Skøyteløperen står på et smalt jern 3-4 cm over isen, og påkjenningen på anklene er store. Vanlige skøyter, som man kjøper i norske sportsforretninger er ofte myke, og skoens form gjør at løperen ikke klarer å holde ankelen rett. Skøyteskoen kan være for lav, slik at den ikke rekker opp over ankelen og gir støtte. På slike skøyter står barnet skjevt. Kontroller at læret er hardt og kraftig når du kjøper skøyter.

Knyt skøyten riktig og godt!
Ikke alle skøyter er av god kvalitet. Andre årsaker til at barn stå skjevt på skøytene, kan være at skøyteskoen er for stor, eller for løst knyttet. Ekstra sokker kan hjelpe, likeså en hard knytting. Løst knyttede skøyter ødelegges også fort, de blir myke hvis barnet står skjevt i støvelen. Skøytene skal være skarpe. Hvis kanten på jernet ikke er skarpt, skyver barnet i fra med piggen og det er feil. Løperen skal skyve fra med hele skjæret når en går på skøyter.

Stell av skøyter
Sliping. Skøytene må være skarpe. Kjenn langs skjæret på stålet med neglen. Dersom du ikke får avskalling på neglen, eller kjenner mange hakk, trenger skøytene sliping. Vanligvis bør skøytene slipes to ganger i året, dersom de kun benyttes i ishaller. De som trener fem ganger i uken sliper som regel en gang i måneden.
 Bruk kalosjer når du er av isen for å beskytte stålet og hindre skader! Husk å ta kalosjene av når du legger skøytene i bagen etter trening. Pakk skøytene inn i et håndkle, eller sy poser av frotté og lignende.  Vask kalosjene av og til!

Etter trening. Tørk godt av stålet før du tar på kalosjer, og tørk godt av skøytene med en fille etter trening. Sett skøytene til tørk i et varmt rom, men ikke direkte på gulv oppvarmet med varmekabler. Før konkurranser må skøytene alltid være perfekt stelt. Bruk skokrem, hvitte m.m.. – tannpasta er fin å fjerne svarte flekker med. Lisser kan med fordel vaskes. Husk å ha reservelisser tilgjengelig. Hvis man tar på et lag med lærfett av og til, kan man hindre vann i å separere hælen fra det ytterste sålelaget. Dessuten hindrer dette forråtning som blant annet medfører at skruene løsner. Løse skruer må plugges. Snakk med treneren om dette!

Kilder Oslo Idrettslag ved Kjell Seterbakken 2008/BKK 2014.